valparaiso

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Francúzski karikaturisti sú tiež extrémisti

Predstavte si situáciu: Stojíte niekde v meste na námestí (pod mestom treba chápať niečo ako Viedeň alebo Paríž, nie Nitru), okolo vás je mnoho ľudí rôznych vierovyznaní a vy začnete vykrikovať, že Ježiš je ten najväčší k***t v histórii ľudstva.

Alebo to len skúste povedať vašej babke v nedeľu pri obede.

Otázka znie: Prečo by sme niečo také robili? A to je problém aj francúzskych karikaturistov. Ešte nikto nevysvetlil, prečo je pri boji proti fanatizmu nevyhnutné zosmiešňovať posvätné symboly určitého náboženstva.  Na boj s fanatizmom možno predsa použiť aj karikatúry, ktoré neurazia priemerného člena náboženskej obce. Treba si tiež uvedomiť, že tak ako medzi náboženskými extrémistami, tak aj medzi karikaturistami sú extrémisti. Tak ako mi často posudzujeme islam podľa jeho najextrémnejších členov, tak aj islamisti často posudzujú našu spoločnosť podľa jej najextrémnejších prejavov. Ok, buďme pohoršení z toho čo sa stalo, je to v súlade s našimi hodnotami, ale nebuďme slepí voči vlastným extrémom. 

Áno, ctíme si slobodu slova v istých medziach (ak nepropaguje nacizmus a pod.), ale rovnako si ctíme aj pluralitu názorov a toleranciu. Tá tolerancia vyžaduje aj určitú empatiu a základy slušnosti. Podľa mňa francúzski karikaturisti dotiahli slobodu  prejavu do jej extrémnej podoby a spreneverili sa tak iným princípom, na ktorých stojí západná civilizácia. Malo by nás skôr prekvapiť, že reakcia prišla „z vonku.“

Možno mali odvahu, možno drzosť, možno len boli tak trochu blázni, ale hrdinami by som ich nenazval (ako p. Šimečka tu). S extrémnosťou a bezohľadnosťou ich karikatúr sa stotožniť nedokážem.


spolocnost | stály odkaz

Komentáre

  1. breivik vs. zabijaci novinarov
    to čo breivik dokázal "len tak mimochodom" a voči nevinným ľuďom , to dokázali v menšej miere zabijaci novinárov v Paríži. Bojovali za svoj "pohľad na svet". Oni konali v mene islamu, a breivik v mene nás? Sú to proste blázni, dôvod sa vždy nájde.
    publikované: 09.01.2015 11:04:07 | autor: valparaiso (e-mail, web, autorizovaný)
  2. Som Charlie Hebdo
    Chýba mi tu jednoznačné odsúdenie vražedného útoku a prejav solidarity s redakciou Charlie Hebdo. Ináč v podstate súhlasím. Ani netreba vykrikovať, že že Ježiš je ten najväčší k***t v histórii ľudstva, stačí , že sa v nejakom politickom článku zastanete Fica a toľko urážok ktoré sa na Vás nahrnú od anonymov ste ešte nezažili. Viac aj tu:http://v-hano.webnode.sk/news/menej-nenavisti-a-viac-tolerancie/
    publikované: 09.01.2015 11:09:09 | autor: vlaha (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. odsudzujem
    ten utok odsudzujem, pretože je to aj proti právu, aj proti morálke, jednoducho bol neludsky a nespravodlivy, ale clanok bol skor o nastaveni zrkadla ako o sucitnych prejavoch
    publikované: 09.01.2015 12:17:05 | autor: valparaiso (e-mail, web, autorizovaný)
  4. absurdita si vyzaduje bezohladnost
    sloboda prejavu musi zostat nedotknuta, kto ma urcovat hranice ? Zosmiesnit znamena oslabit, extremnu ideologiu extremne bezohladne
    publikované: 10.01.2015 11:42:14 | autor: moriteru (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. hranice urcuje
    pravo, moralka, etika - pavo napriklad zakazuje propagaciu holokaustu a pod.(vid clanok), moralka vyplyva z tyh nasich europskych hodnot-najma z tolerancie... islamski fundamentalisti utocia na nevinnych, ale nemozme im to vraciat tak ze budeme aj my utocit na nevinnych veriacich a ich vieru... tym davame najavo, ze sme cosi viac, a len nas krestansky a ateisticky pohlad si zasluzi miesto pod slnkom
    publikované: 10.01.2015 12:39:40 | autor: valparaiso (e-mail, web, autorizovaný)
  6. velka chyba
    Ty isty pani rovnakym sposobom karikovali papeza, krestanstvo a judaizmus. Ja osobne sa s nimi stotoznujem a hrdinmi ich nenazivam iba preto, ze som nemal moznost ich pracu sledovat a teda ich nemozem posudzovat. Ale vy v sulade s tezou multikulti okamzite hladate dovodi preco mal niekto dovod niekoho zabit.
    publikované: 10.01.2015 15:02:44 | autor: martin (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. ja hladam dovod
    preco by som mal znevazovat vieru niekoho ineho, konanie teroristov nijako neospravedlnujem...to ze vas nikto nezabije neznamena ze ste dobry clovek a ze konate spravne
    publikované: 10.01.2015 15:13:34 | autor: valparaiso (e-mail, web, autorizovaný)
  8. stale chyba
    Vy si zjavne neuvedomujete, ze ta redakcia bola len po ruke. Keby nebolo karikaturistov, tak zabiju niekoho ineho len preto, ze hlavny dovod je sirenie strachu z vyznavacov islamu a sirenie islamu samotneho. Ty pani uz niekolko rokov predtym verbovali extremistov. Pravdepodobne podstupili bojovy vycvik. Vazne myslite, ze to bolo preto, ze 12 ludi kresli nevhodne obrazky o mohamedovi, jezisovi, rabinoch a neviem o com vsetkom.
    publikované: 10.01.2015 15:40:35 | autor: martin (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. ja sa ich pohnutkami nezaoberam
    ja v clanku ciele islamistov vobec nerozoberam...ja sa divam do "vlastnych radov", poukazujem na to co robili karikaturisti zle a ano verim tomu, ze ked nechas "zit tak zvysujes pravdepodobneost toho, ze ta nechaju zit"...a to ze sa najdu vzdy nejaky blazni, s tym sa neda nic robit, mame zakazat celu zapadnu civilizaciu kvoli tomu, ze Breivik v jej mene vystrielal 70 ludi?
    publikované: 10.01.2015 15:58:58 | autor: valparaiso (e-mail, web, autorizovaný)
  10. znovu chyba
    Aky pohlad do vlastnych radov? Rozumiete tomu, ze pred tymito ludmi budete v bezpeci len vtedy ked prijmete islam a zacnete zit podla joho zakonov? A vtedy sa dostavate do pozicie ked sa musite bat opacnych extremistov. Jedina cesta je zit podlas zakonov danej krajiny a to je francuzsko v tomto pripade. Teda to je sloboda slova a zakaz zabijania ludi s ktorimi nesuhlasite. Ja suhlasim s nazorom, ze kazdy vcetne mna ma co na svojom spravani zlepsovat. Ale to ani nahodou nie je tento pripad, pretoze tu plati to co som napisal predtym. Tu nebola cesta ako tomuto zabranit.
    publikované: 10.01.2015 16:11:56 | autor: martin (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. podla mna to je tento pripad
    ak sa vam nezdaju tie karikatury urazlive (bezohladne urazlive), tak podla mna je chyba vo vas
    publikované: 10.01.2015 16:20:49 | autor: valparaiso (e-mail, web, autorizovaný)
  12. Ach jaj
    Az tu budu po ulici pobiehat vypatlanci, ktori sa v mene Jezisa budu vyhrazat vrazdenim, vedomim vsetkych dosledkov na namesti zrevem, ze je to chuii, a babke to do poviem s usmevom do oci
    publikované: 10.01.2015 19:11:23 | autor: olderman (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. skusim este raz
    Skuste pochopit, ze tu o ziadne karikaturi nejde. Bol to len dobry dovod ospravedlnit (pripadne prikraslit svoju obetu pred alahom) svoju vec pred verejnostou ( vo vasom pripade vyborne zabralo). Rad by som vedel cim by ste ich ospravedlnovali keby vystrielali ludi pred kostolom alebo v nom. Pretoze to je to o co tu ide. Islamskym extremistom ide o sirenie islamu a nie o jeho obhajobu ci ochranu.

    A ku karikaturam....asi som naozaj divny, pretoze nie nezdaju sa mi urazlive. Ani mne sa vsetky karikaturi nepacia ale je to len jeden zo sposobov ako vyjadrit svoj nazor. Ja osobne mam rad scifi a fantasy ale nejdem zastrelit Matta Groeninga ktory takychto ludi paroduje tucnym predavacom v obchode s komiksami. Alebo ak to spravim tak ma budete obhajovat, ze si o to viac ako 20 rokov koledoval. A prosim nepiste mi, ze je to nezmyselne prirovnanie.
    publikované: 10.01.2015 19:13:49 | autor: martin (e-mail, web, neautorizovaný)
  14. Skusil som to
    Na akcie kde o Jezisovi vykrikuju vsetko mozne chodim pravidelne. Vykriky su doprevadzane hudbou a cele sa to nazyva black metal. Ak o tom autor este nepocul, odporucam vyhladat, na internete toho je dost. Odporucam zacat s Marduk a Infernal War - od prvych Slay The Nazarene, Jesus Christ Sodomised a Fistfucking God's Planet, od druhych Spill The Dirty Blood Of Jesus, Crush The Tribe Of Jesus Christ a Crushing Impure Idolatry.
    publikované: 10.01.2015 19:37:11 | autor: Ancikrist (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. uz len mali dodatok
    Pri vasej najblizsej navsteve Londyna nevynechajte navstevu hyde parku. V tomto parku je miesto, meno ma teraz nenapada, kde ludia o akych hovorite chodfia vyjadrovat svoje nazory. A tiez tam chodia ludia ktory s nimi diskutuju. A budete prekvapeny nestrielaju sa. Ja osodne som bol svedkom poriadne hlucneho rozhovoru kde biela anglicanka hlasala, ze ludia maju zit tam kde sa narodili. Na otazku cernocha co tym mysli odpovedala, ze to je v jeho pripade afrika. Bolo to hlucne ale ani jeden nevytiahol zbran.
    publikované: 10.01.2015 20:03:38 | autor: martin (e-mail, web, neautorizovaný)
  16. diskutujete trosku od veci
    ja nikoho neospravedlnujem, len poukazujem na to ze to karikaturisti prehnali. Nemusite so mnou suhlasit. Nevadi mi to.
    publikované: 10.01.2015 21:17:47 | autor: valparaiso (e-mail, web, neautorizovaný)
  17. Re: S extrémnosťou a bezohľadnosťou ich karikatúr sa stotožniť nedokážem
    A s náboženstvami, v ktorých boh káže vraždiť inovercov a nevercov, sa stotožniť dokážeš?
    T.j. napr. s kresťanstvom a mohamedánstvom)
    publikované: 10.01.2015 22:19:40 | autor: Rudolf Dovičín (e-mail, web, neautorizovaný)
  18. ...
    s vrazdenim pre vieru sa nedokazem stotoznit, krestanstvo vyzyva na vrazdenie inovercov? to som nevedel...a ani tým islamom si nie som isty, nemam to tak nastudovane, ale moj clanok nie je o tejto otazke
    publikované: 10.01.2015 22:27:56 | autor: valparaiso (e-mail, web, neautorizovaný)
  19. o com je clanok
    Tvoj clanok je o tom, ze karikaturisti su extremisti. Ze zasli pridaleko. A to je nieco coho sa tupo a hlupo stale drzis. Nechces si nechat vysvetlit, ze pre tych ludi som extremista aj ja. Pretoze ako pokrsteny chodim raz do roka na polnocnu. A mohlo sa kludne stat, ze nebit tohoto casopisu tak zautocia na casopis ktory si dovoli napisat, ze ISIS ( ci aka je skratka pre kalifat) je nelegitimny stat alebo na mladomanzelov ktory idu do kostola krstit svoje prvorodene. Stale si tupo melies svoju mantru, ze ked nebudeme provokovat karikaturami, nic taketo sa diat nebude. Ale ono sa to diat bude. A to dokonca bez ohladu na vojnove tazenie usa a nato pretoze extremistom ide o sirenie islamu (alebo akejkolvek myslienky). Jedine co ostava je riadenie sa zakonmy a moralnymi hodnotami danych oblasti. A to novinari vo francuzsku robili. To ze je hladina moralnych noriem niekde inde ako zvysku spolocnosti neznamena, ze zavrazdeny novinari vykonali nieco zle.
    publikované: 10.01.2015 22:50:11 | autor: martin (e-mail, web, neautorizovaný)
  20. martin
    myslim ze si ten clanok vykladas proste nad jeho ramec a vyvodzujes z toho nieco co ti automaticky naskakuje, ale po chvilke uvazovania zistis ze to tam nie je... s takym uvazovanim som ale ratal pri vytvarani nadpisu, ktory je tak trosku sokujuci a zvadza k podobnym zaverom k akym si dosiel ty.
    publikované: 11.01.2015 00:57:17 | autor: valpasraiso (e-mail, web, neautorizovaný)
  21. Nie som Charlie Hebdo a ani nechcem byt
    Treba povedat veci jasno a bez okolkov. Je mnoho ludi, co nesuhlasi ani s jednou stranou a ani s tou druhou. Len maju strach vyjst von so "slobodou prejavu". Sloboda prejavu je v medziach, podla toho kde sa pohybujete, komu drzite a odkial pochadzate. Netreba sa pozerat na konkretny problem len z kontextu tej danej udalosti. Majte na pamati, ze od 2011 zhaslo niekolko milionov nevinnych zivotov len vdaka tej hlasnej trube hlasajucej slobodu prejavu, demokraciu, rovnost a civilizaciu. Ironiou je, ze len sa ciny "zlych" teroristov teda tych cudzich medializuju, ale akosi sa slobodne zadudaju aktivity tych "dobrych a civilizovanych" teroristov teda z oneho zapadu. A to najhlavnejsie, slobodny obcan teda vrah deti B. Netanyahu sa v strede prveho radu protestujucich proti terorizmu nachadza. Teda, v akom svete to dnes zijeme.
    publikované: 12.01.2015 09:12:28 | autor: jna (e-mail, web, autorizovaný)
  22. vsetko je nejako cudne..
    Viete o tom, ze hlavny zodpovedny za vysetrovanie pripadu teroristickeho utoku v Parizi bol zastreleny vo svojej pracovni dva dni po utoku?

    Viete o tom, ze vydavatelstvo magazinu Charlie H. v roku 2009 vyhodil z prace jedneho z najznamejsich karikaturistov Maurice Sine kvoli tomu, ze nakreslil karikaturu o synovi byvaleho prezidenta Sarkozieho ako konvertoval do judaizmu kvoli peniazom?

    Viete o tom, ze teroristi zase "schvalne" zabudli svoj obciansky preukaz v ukradnutom aute, na ktorom usli z miesta cinu? Nepripomina nam to nahodou onu udalost v 2001, kde po pade dvojiciek nasli celkom nedotknuty pas pilota, ktory navigoval lietadlo do budovy?
    publikované: 19.01.2015 08:44:25 | autor: jna (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014