POVINNOSŤ VYMENOVAŤ GP V PRIMERANEJ LEHOTE
Ústava doslova neuvádza, že prezident je „povinný rozhodnúť o návrhu na generálneho prokurátora.“ Text Ústavy je v tomto prípade pomerne nejasný a z hľadiska nárokov na právny text nejde o najkvalitnejšiu formuláciu (Čl. 102 ods. 1 písm. t)). Preto, až Ústavný súd musel podrobnejšie vyložiť, že: 1. je tu povinnosť rozhodnúť o vymenovaní, 2. má tak byť urobené v primeranej lehote, a 3. nevymenovať možno len z istých dôvodov.
V náleze Ústavný súd uviedol: „Prezident Slovenskej republiky je povinný... v primeranej lehote buď vymenovať navrhnutého kandidáta, alebo oznámiť Národnej rade Slovenskej republiky, že tohto kandidáta nevymenuje.“ (http://www.zbierka.sk/sk/predpisy/428-2012-z-z.p-34987.pdf).
Vo vyjadreniach politikov sa zabúda na nedodržanie primeranej lehoty, hoci na to už dávnejšie upozorňoval bývalý predseda Ústavného súdu SR p. Ján Mazák (http://www.sme.sk/c/6656148/byvaly-sef-ustavneho-sudu-odovodnenie-prezidenta-nemoze-obstat.html).
MôŽE PREZIDENT ČAKAŤ NA ROZHODNUTIE ÚSTAVNÉHO SÚDU?
Ústava Slovenskej republiky neumožňuje „odložiť“ vymenovanie generálneho prokurátora z dôvodu, že prebieha konanie na Ústavnom súde týkajúce sa výkladu niektorej časti Ústavy. Naopak, čiastočné a dlhodobé znefunkčnenie generálnej prokuratúry je v rozpore s Ústavou SR, s ochranou zákonnosti a je podstatným narušením systému štátnych orgánov. Svojvôľa a odkladanie rozhodnutia v podaní Gašparoviča bolo neústavné. Súčasne je tu podozrenie, že prezident úmyselne zneužil svoje právomoci na dosiahnutie politického cieľa, prípadne iného (možno aj majetkového) prospechu.
Komentáre
ved ale
pieseniceka